Tuesday, June 2, 2009

Transkripsi Hati Buat Sahabatku..


Sahabatku..

Transkripsi hatiku ini ku tujukan buatmu yang bernama sahabat..seorang sahabat yang banyak mengajar erti segala erti perasaan..

Andai suatu hari nanti aku dijemput pergi..sekurang-kurangnya aku berpuashati, aku meninggalkan luahan hatiku yang terpendam...agar engkau akan mengerti dan memahami bahawa aku terlalu menyayangi persahabatan kita yang terjalin sekian lama..


Aku tak pernah meminta kau menyanjung dan menghargai diriku melebihi segala-segalanya..malah cukuplah kau memahami bahawa "aku tetap sahabatmu" dulu, kini dan selamanya...

Walaupun terlalu banyak kekurangan yang ada pada diriku yang membuatkanmu tak senang hati..tapi mengertilah aku hanya insan yang bernama manusia..aku tak pernah lari dari kealpaan dan kekurangan diri..
Dan pesanku buatmu sahabat..

Usah kita terlalu mengharapkan kesempurnaan dari seseorang kerana mungkin suatu hari nanti kita tidak akan dapat menerima kekurangan yang ada pada orang lain, malah kita akan selamanya tidak akan bersyukur menerima kehadiran seseorang dalam hidup kita...

Kita tidak boleh mengharapkan semua orang jadi seperti kita...sempurna dari segala-galanya..kerana kita pun tidak sempurna..selagi bernama manusia kita tidak akan sempurna..

Walau terkadang hatiku terluka kerana sikapmu..namun, aku hanya penyeru..aku bukan penghukum..aku tidak layak untuk menghukum dirimu..lantas ku memohon pada yang Esa..yang memegang hati hamba-Nya..maafkanlah sahabatku..mungkin sahabatku membuatku terluka tanpa menyedarinya..ku phon pada-Mu ya 4JJ1..kurniakanlah aku sahabat yang memahami diriku..yang menjadikan persahabatan umpama jambangan bunga..umpama persis tasbih..


Sahabatku..

Saat demi saat berlalu, terlalu pantas menyusur waktu..meninggalkan jejak-jejak semalam yang barangkali pahit untuk digamit..menukilkan kenangan yang barangkali indah penuh kiasan..perpisahan yang bertamu..wajah sugul kepayahan, lafaz tenat kelukaan..

Sesungguhnya sahabatku..air mata perpisahan itu sejernih embun di dedaun, bak mutiara berkilauan..menyingkap rahsia keikhlasan..

Buatmu sahabat..

Ya 4JJ1..tatkala bahang mahsyar-Mu menjilat tubuh, izinkan kami sama-sama berteduh..tatkala mizan-Mu teliti mengira..beratkan neracanya atas setiap jasa...naungi kami di sana..berkat kasih kerana-Mu semata...andai ku pergi sebelumnya dan ku layak ke syurga..ku pinta dia bersama..



No comments:

Post a Comment