Friday, June 5, 2009

Hanya Kerana Aku..

Di pantai yang indah itu
ku renung airnya yang jernih
ku telusuri ombaknya
yang tak pernah jemu memukul pantai,
begitu akrab ciptaanMu..
sungguh bermakna setiap qadak dan qadarMu
tidak menciptakan sesuatu dengan sia-sia
terlalu berharga setiap nilai ujian dariMu
menambahkan sarat diri
untuk ku lebih mengenaliMu
terlalu indah aturan hidupMu
dalam hidupku..
sedari dari dulu..
Hingga kini
aku bermula dari kepayahan
aku bermula dari fitrah insani
aku pernah bahagia
aku pernah gembira

tapi kini..
kepayahan itu datang lagi
Perlukah aku merintih atas setiap ujianMu?
Perlukah aku meratap atas setiap yang telah Kau tentukan padaku?

Mampukah aku?
aku masih tercari-cari diri
aku masih terkapai-kapai sendiri
Di pantai ini..ku renungi langitmu..
ku lihat camar berterbangan
menghiasi dada langitMu..
aku ingin seperti camar itu
bebas dari persoalan hati

aku bertanya sendiri..
masihkah ada sinar untukku?
sinar yang selama ini ku cari
telah ku temui
namun ia pergi dari dalam hidup ini
meninggalkan luka yang sakit tak terperi
adakah kerana dosaku padaMu tak terhitung lagi?
ku harap penyesalan atas dosa-dosa silam
kerana silamku adalah satu pengajaran yang pahit
mengenal manusia dan keperibadian
melalui cerca dan makian
hanya kerana kekurangan diri
bukan bimbingan yang diberi
malah ditambah fitnah yang amat mengejutkan
Tuhanku, rebahkanlah daku dalam pangkuanMu
Dakaplah daku seeratnya dalam pelukan IslamMu
Kerana tiada lain tempatku berserah
Melainkan kepadaMu ya 4JJ1..

Ya Ilahi..
kau kuatkan semangatku..
kau peganglah hatiku selama-lamanya
kau tuntunlah aku
agar aku sentiasa dekat padaMu
agar nanti ku tak menyesal seumur hidupku lagi
ku tahu, tiada siapa yang mengerti hati ini
lantas..
ku curahkan perasaan hati
pada pantai yang damai itu
walau mungkin pantai itu tak mengerti
apa yang membelenggu diri
tapi ku tahu..
pantai itu adalah makhlukMu
makhluk yang kau ciptakan sepertiku...

namun ku tahu..
DiriMu tak pernah menyepi dari hidup ini
saat aku derita, saat aku terluka
saat aku hiba..malah setiap saat
dalam hari-hariku..
Kau tak pernah jemu
menemaniku..
kasih sayangMu tak pernah meminggir..

inginku menjadi seperti Rabiatul Adawiyah
menyerahkan seluruh pengabdiannya pada Ilahi..
tapi mampukah aku?
mampukah aku mentarbiah hati
hati yang terlalu kotor ini
untuk menyerahkan
seluruh pengabdian pada Ilahi?

Aku ingin jadi seperti..
muslimah yang lain
muslimah dan mujahidah yang berkorban
setiap masa dan waktunya untuk Islam
tapi...
tiada siapa yang akan mengerti
mengapa aku menyepi..

Hanya padaMu Ya Ilahi..
Ku curahkan seluruh rasa hati
seluruh jiwa ragaku
kerana hanya Kau yang mengerti
apa yang terlintas di hati
yang terkadang tak mampu
dan tak bisa ku luahkan..
Ya Ilahi..Peganglah hatiku ini..jangan Kau murkai aku
lantaran dosa-dosaku yang lalu
ku tahu, pintu taubatMu sentiasa terbuka
selagi nyawa tidak terpisah dari diri..
ku pohon ampunanMu ya Ilahi..
Wahai insani..
Jangan kau hukumku
HANYA KERANA AKU tidak sempurna..

No comments:

Post a Comment