Friday, June 5, 2009

"Examination Pad" vs Finin

Salam untuk semua yang sudi berkunjung..ni musim periksa bagi semua sahabat-sahabat di alam maya ni..kat Malaysia ni tengah cuti-cuti sekolah..musim yang paling ramai buat kenduri..hari-hari makan gulai lama-lama badan pun boleh jadi macam kawah gulai..

Rasa-rasanya macam nak berkongsi satu cerita..tapi tak taulah ni dinamakan cerita atau sekadar nak memenuhkan blog..hihi.

Tadi tengah chat dengan ayah mad, tiba-tiba dia meletupkan gunung berapi yang selama ini mungkin terpendam barangkali...lalu terkeluarlah segala larva-larvanya..jangan marah aa..ayah mad, cik adah cerita pasal ayah mad sini..

Begini katanya "dok suke sangat kalu baca blog hok orang wat panda-panda tentang agama ni, padahala jahil, baru sikit belajar bab agama nak wat panda-panda debat tentang agama. kalu buat blog macam diari dakpe agi, buleh tahan agi..bahaya nguh orang gini wat rosak umat je"

Bisanya ayat..hihi..sampaikan ana sendiri rasa macam terkena ni..ana bertanya...

"akukah yang bersalah" sebab tiba-tiba dia "berleter" macam tu sekali. Sebelum-sebelum ni dia pernah suarakan kemarahannya itu pada ana..bila ana mengkaji dan meneliti..hmm..memang ada "sesetengahnya" begitu..

Ana cuba buat-buat selamba walaupun rasa terkena..ana pun takut kalau-kalau terlepas pandang..yelah kita tak sedar kadang-kadang kita bercakap sesuatu bukan apa yang kita hadam betul-betul tentang tu..terutamanya tentang agama..bukan boleh dibuat main-main..

Tiba-tiba ana teringat pada kata-kata saudara al-Ghazali (kelab fasi) semasa ana mengikuti satu program perayu undi..dia kata.."kalau kita nak pancing pengundi untuk undi parti kita(terutamanya golongan atas pagar), kita jangan bercakap sesuatu perkara yang kita tak hadam pasal tu contohnya pasal monsoon cup (masa tu tengah hangat pasal ni)..jangan pandai-pandai jadikan tu isu panas walaupun isu tu memang panas sekarang..nanti bila orang atas pagar tu tanya kita macam-macam lagi tentang tu, kita tak boleh jawab, bukan ke akan dipandang serong, nak bercakap tapi tak tahu apa-apa..lainla kalau kita dah cukup bukti gitu gini dan siap ada kenyataan lagi..barula boleh bercakap.." ana tak tahu dia tuju pada siapa-siapa, tapi yang penting itu je yang ana teringat bila mengulas soal ni..dan yang terlebih penting moralnya di situ, jangan bercakap apa yang kita tak tahu..itu je..(Berkaitan ke?ni dah lari dari tajuk ni..) jauh nya kona..

Berbalik pada cerita tadi..

ana pun beritahu dia..: "doh, ayah mad wat blog sendirila"

Dia jawab : "mad tak berbakat dalam bidang penulisan ni, lebih suka tengok blog orang, semua ada blog blake, lenguh nak baca.."

Ana jawab : "bukan tulis, taip je ape2 yang terlintas di hati, ikut suka kitala nak bgtau nape2 pun, blog kita kang?"

Dia jawab : "tulah masalahnya dari blog tula kita boleh nilai orang tu buat-buat pandai ke, memang pandai ke..dan yang sewaktu dengannya.."

Ana kata kat dia tengok blog saiful islamla..maksud ana barula tak serabut nak fikir-fikir orang yang buat-buat pandai ni..

Dia diam..dan alih tajuk lain (letih berleter dan puas hati akhirnya terluah barangkali)

Waduh..letih bebeno "layan ayat-ayat pedas" dari dia yang sorang ni..mujurla dia seorang je lelaki dalam adik beradik, kalau ramai, agaknya terpaksalah kena pakai earphone 24 jam tanpa henti..tapi mungkin sebagai peringatan juga kepada kakaknya yang tak berapa nak kakak ni..hihi..

Okeylah..moral dari cerita ni mungkin pembaca boleh menilainya sendiri..kalau fikir positif..jadi positiflah ia..kalau fikir sebaliknya akan jadi sebaliknyalah..

Mata dah minta untuk ditutup..dicampur dengan finin-finin kesan makan ubat tadi..ubat??fobia betul dengan ubat tu, pahitnya macam..macam apa ye?hempedu bumi kot..

Sebelum tu, selamat menempuh peperiksaan buat sahabat-sahabat sekalian..moga kalian menempuhinya dengan tenang..amiiinn...ni untuk ucapan untuk ayah mad na..jawab periksa molek, jangan fikir-fikirla tentang orang macam tu, makin dilayan makin sakit hati adala..lainla kalau kita sanggup pergi tegur dengan berdepan dengan dia, tak pun tinggalkan aje komen kat blog dia tu..asalkan teguran tu membina..tak jadi masalah..ingat..awak tu baru bermula, banyak lagi nak tempuh dalam hidup ni..anggap tu sampingan je..

Fie, kak ja, wani, nabila, leha, mei dan siapa-siapa yang ana tak sebut namanya di sini..salam terus juang untuk kalian semua..berdoalah setelah berusaha..bak kata ustaz Ku Him.."periksa tu makhluk Allah gak, tak perlu takut"..musim nila ramai orang finin-finin kepala kena baca kitab..sampai dah berjangkit kat Malaysia ni ha..

Sesuatu yang baik belum tentu benar, sesuatu yang benar belum tentu baik, sesuatu yang bagus belum tentu berharga, sesuatu yang berharga atau berguna, belum tentu bagus.

Salam..Wallahu'alam..


No comments:

Post a Comment