Friday, June 19, 2009

Perempuan Berkalong Tarbiah Dari Ilahi


Tidak redakah saya dengan ujian yang sedikit ini?


Saat ini hati saya rasa sangat sayu dan hampir tidak dapat menahan sebak di hati...perlukah saya berkongsi rasa pada kalian semua?saya masih berkira-berkira untuk bercerita..walaupun banyak cerita yang ingin dikongsi, banyak perkara yang ingin dibicara, tapi entah mengapa..sejak akhir-akhir ini mood untuk mengupdate blog ini tidak sesemangat masa pertama kali saya ingin memiliki blog sendiri..semangat saya semakin luntur..saya memerlukan seseorang untuk membimbing saya..saya perlukan semangat dari diri saya sendiri juga, seperti nasihat saya pada anak murid saya.


Tambahan hari ini ditambah dengan tekanan di tempat kerja membuatkan saya terfikir-fikir untuk berhenti saja. Tapi bila difikirkan, saya perlu teruskan walau sepahit manapun rasa yang ditanggung, saya terpaksa menerimanya..kerana saya yakin saya tak bersendirian hadapi ujian ni. Tak perlu saya ulangi banyak kali kesilapan yang telah banyak saya lakukan dalam hidup saya..Saya tak sampai hati melihat abah kuat bekerja dihari-hari tuanya yang sepatutnya dihabiskan untuk diisi dengan amal ibadah, dan saya terasa sayu melihat mata ummi yang selama ini membesarkan saya dengan kedua tangannya..sungguh saya tak sampai hati..mana mungkin saya mementingkan diri sendiri hanya kerana saya tak kuat menghadapi ujian yang maha sedikit ini...mungkin inilah waktunya untuk saya berbakti pada ummi dan abah yang telah banyak berkorban untuk saya..walaupun mungkin takkan dapat membalas jasanya yang terlalu banyak..susah payah ummi mengandungkan diri ini, melahirkan saya sampai bertarung nyawa antara hidup dan mati, kalau saya ceritakan segala jasa mereka, berhelai-helaian kertas pun takkan pernah habis.. jasa mereka tiada nilai taranya..saya nak jadi anak solehah..walaupun saya tahu saya telah banyak melukai hati mereka..tapi yang membuatkan saya tak pernah jemu menyayangi mereka kerana sifat kasih sayang mereka..kasih sayang yang berpanjangan..ummi tak pernah marah saya dengan bahasa yang kasar..sebaik mungkin ummi menegur dan mendidik anak-anak dengan kelembutan..lembut dan terus berlembut hingga ke saat ini..ummi insan hebat di hati saya..mampukah saya jadi setabah ummi?mampukah saya mengikuti jejak langkah ummi yang tabah dan cekal menghadapi semuanya?mulianya kasihmu ummi..


Sesungguhnya saya amat rindukan seorang sahabat yang pernah membimbing diri ini..yang mengenalkan saya pada perjuangan..perjuangan amal islami..tapi kini sahabat itu telah pergi..dan pergi takkan kembali..saya rindukan nasihatnya dan kata-kata semangat darinya yang tak pernah jemu menyokong saya dari belakang..kami seiring sejalan dalam perjuangan ini..tapi perjalanan perjuangan kami tidak panjang..entah mengapa saya betul-betul rindukan pada kerja-kerja amal islami ini bila teringatkan sahabat saya itu..sahabatku..salam dari kejauhan..maafkan saya..seperti nasihat adik saya yang membuatkan saya terfikir-fikir..sibukkan diri dengan kerja-kerja amal islami...tapi apalah daya saya..maafkan bilaku tak sempurna.terlalu rumit untuk saya ceritakan di sini..Ya Allah kau kuatkanlah semangatku..sekuat semangat siti hajar..kau kurniakanlah aku kesabaran yang tinggi..untuk menghadapi setiap ujian dariMu...



No comments:

Post a Comment